ScheidingsTolk

” Wat doet de ScheidingsTolk? “

Door al in een vroeg stadium als school op deze problematiek in te spelen en deze gericht aan te pakken, kun je het kind heel erg helpen. De eventuele hulpverlening wordt ook in het traject betrokken. Zo kunnen wij met zijn allen zorgen dat het kind, met zo min mogelijk last van de scheiding, zich optimaal kan blijven ontwikkelen als een volwaardig individu.

De taak van de ScheidingsTolk is om dit traject op school op te zetten, uit te voeren, te coördineren om het, na 3 maanden, uiteindelijk over te kunnen dragen aan de scheidingsdeskundig van de school. Hiervoor heeft de Scheidingtolk een programma ontwikkeld zodat ook uw school binnen 3 maanden volledig zelfstandig verder kan.

” Met rust en duidelijkheid voorop, zodat het kind zich veilig en volledig kan ontwikkelen op een neutrale plek die zich niet in de strijd zal mengen! “

  • Tolk moment 1: Afstemming met de school
    Het eerste contact wordt met de school gelegd. Wat gaan we doen en hoe ziet het traject voor de school eruit. Direct worden er 2 data gepland voor het geven van de Pep-Tolk en Pep-Tolk 2.0
  • Tolk moment 2: Pep-Tolk op school
    Met het hele team gaan we de theorie in. Wat zegt de wet en wat zijn de rechten en plichten van ouders en school. Door dit op een pakkende manier uit te spelen d.m.v. casussen maken we de school direct bewust hoe te moeten handelen. Daarnaast zijn wij vanaf dit moment voor alle scheidingsobstakels in de school, 24/7, bereikbaar.
  • Tolk moment 3: Protocol & Formulieren
    De school ontvangt het scheidingsprotocol en de daarbij horende formulieren die ingevuld moeten worden. Vooraf wordt duidelijk uitgelegd wat de bedoeling is en hoe dit in gezet moet worden.
  • Tolk moment 4: Inventarisatie leerkrachten
    De leerkrachten inventariseren het aantal scheidingen in hun klas en vullen de daarbij behorende formulieren in. Daarnaast laat elke leerkracht ook het formulier 2-Tolk invullen door alle gescheiden ouders van de klas. Als er hulpverlening in het gezin aanwezig is, zal deze door ons op de hoogte gesteld worden van de handelswijze van de school.
  • Tolk moment 5: Ouderavond op school voor de ‘gescheiden ouders’
    Wij komen op school voor een ouderavond. Tijdens deze avond gaan wij in gesprek met de ouders om zo samen de driehoek rond te krijgen!
  • Tolk moment 6: Contact met de school
    Tussentijds informeren over de stand van zaken en geven een terugkoppeling over de ouderavond. Daarnaast horen wij wie de scheidingsdeskundige van de school wordt, op het moment dat wij de school ‘verlaten’.
  • Tolk moment 7: Pep-Tolk 2.0
    We komen voor een afsluitende bijeenkomst terug op school. We bespreken de afgelopen weken, waar zijn we tegenaan gelopen en wat moet er nog geregeld worden?

    We introduceren de scheidingsdeskundige van de school en geven tips wat de school, naast wat ze nu al doen, nog meer voor het kind van gescheiden ouders kan doen en betekenen.
Scheidingstolk