Over ons

” Wie zit er achter de ScheidingsTolk en hoe is dit ontstaan? “

Susan Tromp, 36 jaar en vanaf 2006 werkzaam als leerkracht in het onderwijs. Zowel in het basis- als in het voortgezet onderwijs is Susan op verschillende manieren in aanraking gekomen met kinderen van gescheiden ouders. Helaas ging het in de meeste gevallen niet soepel tussen de ouders, wat niet in het belang is van het kind en daarbij vanzelfsprekend een negatieve invloed heeft op de ontwikkeling.. En dat is nu juist niet wat je als leerkracht wilt! Je wit er voor het kind zijn en de ontwikkeling optimaal kunnen stimuleren. Maar helaas heb je dat niet altijd zelf in de hand.

Een conflictscheiding raakt Susan elke keer in het hart. Het geeft haar daarbij het gevoel machteloos te zijn in de strijd die ouders voeren. Hier wil ze, zeker omdat dit jaarlijks over een groot aantal kinderen gaat, iets mee doen. Maar hoe pakken we dit aan?

Volgens de cijfers nemen scheidingen, waaronder ook conflictscheidingen, in Nederland fors toe. De vraag blijft altijd hoe kan dat en wat is de invloed van o.a. school hierop?
|| Heeft de school hier überhaupt wel invloed op?
|| Zijn er geen duidelijke afspraken en is er wettelijk niet iets geregeld?
|| En kan de school zich vanaf het eerste moment neutraal opstellen, zodat de school in deze strijd geen partij is?

Er zijn zeker wettelijke regels en school kan hier invloed op uitoefenen. Echter, zijn weinig scholen en ook hulpverleningsinstanties, hiervan op de hoogte. De conclusie is heel simpel:

” Als alle scholen op de hoogte zijn van de rechten en plichten van ouders, kan het kind zich weer volledig ontwikkelen op school! “

Met deze kennis is Susan aan de slag gegaan en is de ScheidingsTolk geboren!
Inmiddels heeft zij meerdere professionals uit het onderwijs bereid gevonden om haar bij haar missie te helpen:

Rust en regelmaat terugbrengen in het leven van een kind met gescheiden ouders!

Na veel gesprekken met ons team bleek dat we in het onderwijs allemaal veel, negatieve ervaringen hebben met scheidingen en met de daarbij betrokken hulpverlening. Dit zowel van wat verder af, maar ook heel dichtbij in privésfeer.

Een van onze teamleden zegt zelfs:
” Het ontbreken van de juiste informatie over de rechten en plichten van ouders in het onderwijs, heeft mijn eigen scheiding heftiger gemaakt en daarvan zijn mijn kinderen de dupe. Dit had niet hoeven gebeuren als beide instanties, school en hulpverlening, hadden gehandeld naar de rechten van beide ouders met gezag. Helaas is dit in mijn geval niet gebeurd, maar dat maakt onze gedrevenheid en motivatie om dit juist aan te pakken des te groter!”

Kortom:
De ScheidingsTolk is geboren en laat van zich horen! We zijn er voor alle scholen in Nederland, maar ook voor de hulpverlening en voor de ouder, die het gevoel heeft dat er niet gehandeld wordt volgens de wet! Daarbij zijn wij graag de verbinding tussen scholen en de betrokken hulpverlening, zodat het belang van het kind in beide situaties voorop staat en is gewaarborgd.

Elk kind verdient een mooie toekomst, want daar ben je langer dan in je verleden! “